Informatiepagina

In het kort

Een omschrijving van het het cyclisch scholingsmodel. Per sector uitgewerkt.

Om een lange termijn scholingsplan op medicatiegebied voor medewerkers op te zetten biedt het IVM het zogenaamde 'cyclisch scholingsmodel voor de langdurige zorg'. De meeste scholingen en e-learningcursussen zijn beschikbaar voor zowel de ouderen- en thuiszorg, de gehandicaptenzorg als de GGZ. De inzet en de planning van de cursussen is naar keuze en vanzelfsprekend afhankelijk van het beschikbare budget van de zorginstelling.

Het scholingsmodel is gebaseerd op:

Basiscursussen

Op de cliëntenpopulatie toegespitste basiscursussen voor zowel ouderen-/thuiszorg, gehandicaptenzorg als GGZ:

  • Basiskennis medicijngebruik
  • Medicijngroepen 1 - Algemeen
Verdiepings- en verbredingscursussen

Doelgroep zijn de reeds geschoolde medewerkers. Jaarlijks kunnen medewerkers één of meer e-learningcursussen naar keuze volgen. Denk aan onderwerpen als: medicatieveiligheid en baxteren, bijwerkingen, dementie, kinder- en jeugdmedicatie, vaardigheden bij medicatie geven, antipsychotica en afbouw, psychofarmaca, antibiotica en resistentie.  

Herhalingscursus

Een specifieke opfriscursus per sector. Elke drie jaar brengt het IVM een nieuwe variant op de markt zodat medewerkers nooit 2x dezelfde cursus hoeven te volgen. 

Het IVM denkt graag mee bij het maken van keuzes en samenstellen van het scholingsplan. Hiermee ben je altijd verzekerd van medewerkers met een goede basiskennis op medicatie/medicatieveiligheidsgebied. 

Voor de Ouderen- en Thuiszorg

Met behulp van het cyclisch scholingsmodel van het IVM kan de zorgverlener binnen de ouderen- en thuiszorg bepalen welke e-learningcursus hij of zij kan volgen. Het IVM breidt het aanbod jaarlijks uit met relevante thema's. Het cyclisch model bestaat uit 3 fases:

Fase 1: E-learning basiskennis

Doelgroep: nog niet geschoolde en nieuwe medewerkers.

Fase 2: E-learning verdieping

Doelgroep: reeds geschoolde medewerkers. Jaarlijks één module voor alle medewerkers naar keuze en passend bij het werkveld.

Fase 3: E-learning herhaling en toetsing

Doelgroep: afhankelijk van het beleid van de instelling, 1x per drie of vier jaar.

Voor zelfstandige zorgverleners in de Ouderen- en Thuiszorg

Met behulp van het cyclisch scholingsmodel van het IVM kunnen zelfstandig zorgverleners in de ouderen- en thuiszorg bepalen welke e-learningcursus zij kunnen volgen. Het IVM breidt het aanbod jaarlijks uit met relevante thema's. Het cyclisch model bestaat uit 3 fases. 

Fase 1: E-learning basiskennis

Doelgroep: alle zelfstandig zorgverleners die hun basis kennis medicatie willen bijscholen.

Fase 2: E-learning verdieping

Doelgroep: reeds met basiskennis geschoolde zelfstandig zorgverleners.

Jaarlijks één of meerdere modules naar keuze en passend bij het werkveld:

Fase 3: E-learning herhaling en toetsing

Doelgroep: alle zelfstandig zorgverleners 1x per 3 of 4 jaar

Voor de Gehandicaptenzorg

Met behulp van het cyclisch scholingsmodel van het IVM kan de zorgverlener in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking bepalen welke e-learningcursus hij of zij kan volgen. Het IVM breidt het aanbod jaarlijks uit met relevante thema's. Hieronder is dit model uitgewerkt op basis van bestaand en nieuw te ontwikkelen aanbod. Het cyclisch model bestaat uit 3 fases:

Fase 1: E-learning basiskennis

Doelgroep: nog niet geschoolde en nieuwe medewerkers.

Fase 2: E-learning verdieping en verbreding

Doelgroep: reeds geschoolde medewerkers.

Fase 3: E-learning herhaling en toetsing

Doelgroep: afhankelijk van het beleid van de instelling, 1x per 3 tot 5 jaar.

Voor de GGZ en RIBW's

Met behulp van het cyclisch scholingsmodel van het IVM kan de zorgverlener binnen de GGZ of RIBW's bepalen welke e-learningcursus hij of zij kan volgen. Het IVM breidt het aanbod jaarlijks uit met relevante thema's. Hieronder is dit model uitgewerkt op basis van bestaand en nieuw te ontwikkelen aanbod. Het cyclisch model bestaat uit 3 fases:

Fase 1:  E-learning basiskennis

Doelgroep: alle zorgverleners werkzaam binnen de GGZ of RIBW´s, die hun basis kennis medicatie willen bijscholen.  

Fase 2: E-learning verdieping en verbreding

Doelgroep: reeds met basiskennis geschoolde zorgverleners werkzaam binnen de GGZ of RIBW´s. 

Fase 3: E-learning herhaling en toetsing

Doelgroep: alle zorgverleners werkzaam binnen de GGZ of RIBW´s.

Meer informatie

Contact