Klanten aan het woord

“De conclusie is: het past”

Een andere kijk op medische handelingen leidde bij Aveleijn tot een oriëntatie op leermiddelen. Door de combinatie van passende techniek en inhoudelijke kennis viel de keus op het IVM. Adviseur Opleiding Gonneke van Veen-Warringa maakte het hele proces mee en is nog steeds niet klaar: “We willen onze medewerkers blijven prikkelen”.

Een jaar of zes geleden was Aveleijn, een Twentse zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking en/of een lage sociale redzaamheid, toe aan een herijking van hun beleid en het anders inrichten van verantwoordelijkheden en de bijbehorende scholing. Er kwam een medische dienst die scherper ging kijken naar de inzet van hun vooral agogisch opgeleide medewerkers: wat doen we wel en niet op medisch gebied en hoe borgen we dat. Van Veen verzorgde de HR-invalshoek: wat valt er te leren, hoe doen we dat en in wat voor een systeem past dat het beste.

Medicatiebeleid, proces en scholing

Van Veen volgde de Aveleijnlijn en onderzocht wat er al op de markt was aan leermiddelen. Ze stuitte al gauw op het Instituut Verantwoord Medicijngebruik met wie zij en haar collega’s goede gesprekken hadden. “Ze waren kundig en dachten goed mee. We zijn hun online cursussen gaan uitproberen met onze medewerkers. Vooral om het niveau en het taalgebruik goed te testen, maar dat was geen probleem. Ook belangrijk was dat het technisch goed aansloot. IVM heeft een goede leeromgeving, een mooie cyclus en ruimte om te overleggen over risico’s, regels en de inzet van hun instrumenten. De conclusie was: het past!”

Taalgebruik

Aveleijn vroeg de mensen van het IVM ook mee te denken met de ontwikkeling van het medicatiebeleid. Inmiddels doet het IVM ook analyses van het medicatieproces en traint de zgn. taakhouders Medicatie. Dat heeft geleid tot een effectieve werkrelatie vooral met senior IVM-adviseur Gemma Yocarini. Van Veen: “Met haar nemen we de nieuwe aandachtsgebieden van de commissie medische zorg door en kijken we welke online cursussen van IVM het beste passen. We testen ze dan uit, maar blijven het in de gaten houden. Een keer kwam het voor dat het taalgebruik van een e-learning moest worden vereenvoudigd.

Prikkelend

Gonneke van Veen is tevreden hoe het loopt, maar gaat niet achterover leunen. Ze is enthousiast over een nieuwe ontwikkeling waar het IVM aan werkt, microleren. “Belangrijk is dat de aandacht niet verslapt. Bij microleren krijgt de medewerker geregeld een prikkelende vraag of een weetje over medicatie. Daarmee voorkom je dat men te veel op de automatische piloot gaat werken.”


Foto: Gonneke van Veen-Warringa, adviseur Opleiding bij Aveleijn

Contact

Laatst gewijzigd op 21 oktober 2021