Klanten aan het woord

Voor S&L Zorg, de dienstverlener aan mensen met een verstandelijke beperking, ontwikkelde het IVM een medicatiebeleidsplan en een medicatiehandboek voor begeleiders.

Bestuursvoorzitter Marjolein Bolt toont zich zeer tevreden met de aanpak van het IVM. ''Waar ik ook werk, je ziet steeds hoe lastig is het medicatieproces meester te worden. Incidenten zijn onvermijdelijk, maar meestal ontbreekt medicatie niet op de lijst van incidenten. Waarom krijgen we dat niet voor elkaar?'' Op een bijeenkomst kwam ze in contact met de mensen van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) en ze vroeg hen eens naar het medicatieproces in haar instellingen te kijken. 'Er klopte weinig van!', lacht ze.

IVM-apotheker Rob Essink deed een audit en sprak met alle lagen van S&L Zorg. ''Eigenlijk is dat het begin van de verandering. De manier waarop je ieders inbreng waardeert en een plek geeft, is belangrijk voor de acceptatie van je voorstellen'', zegt Essink.

Bolt waardeert zijn aanpak: ''Dat Essinks adviezen goed vallen heeft ook te maken met de brede aanpak van S&L Zorg van het thema Veiligheid. We hebben verpleegkundigen aangesteld om de uitwisseling tussen medische dienst en de woningen te verbeteren. Ze helpen met medische vragen, ook die tijdens de IVM-audit naar boven kwamen. Ingesleten gewoonten als het verpulveren van medicijnen en het bewaren van strips zonder datum worden aan de kaak gesteld en je merkt dat men alerter wordt''. Stukken worden niet in de organisatie gedropt, maar zijn onderdeel van het veranderingsproces. Volgens Bolt speelt de nieuw opgerichte geneesmiddelcommissie hier een belangrijke rol in. ''Daarin merk je de sterkere betrokkenheid en de nieuwe verhoudingen tussen artsen, apothekers en management. Tegelijk ben je samen verantwoordelijk voor een beheerste verandering zodat de groepsleiding ook gewoon hun werk kunnen blijven doen. Blijven luisteren is onze lijfspreuk!''

Laatst gewijzigd op 11 februari 2020