Klanten aan het woord

Careander wilde het veilig denken structureel opzetten en vond in het IVM een inhoudelijk expert met een proactieve houding. De organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking heeft inmiddels getekend voor een langdurige samenwerking.

Opleidingsfunctionaris Martin van den Berge begrijpt wel waarom we hem vragen voor een interview: “Ik ben gewoon belachelijk positief”, zegt hij lachend. Van den Berge was op zoek naar een structurele inbedding van de medicatieveiligheid. “We hadden voor elk team al trainingen georganiseerd en de volgende stap was de verdieping van de kennis in combinatie met een toets. Daarmee maak je theoretische bekwaamheid goed aantoonbaar.”

Uitstekend

Van den Berge is zelf geen inhoudelijk deskundige, maar zijn collega beoordeelde het cursusmateriaal als uitstekend. Sinds de online cursussen van het IVM in gebruik zijn genomen komt er ook weinig feedback van de medewerkers. Van den Berge: “Als ik veel hoor, is het niet goed. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de e-learning met betrekking tot risicovolle handelingen. Mijn inhoudelijke collega is daar ingedoken en uiteindelijk zijn we van aanbieder gewisseld.”

Vruchtbaar

De opleidingsfunctionaris werd na de tweede bestelling e-learnings al gebeld door IVM-adviseur Gemma Yocarini. Ze hadden een goed gesprek over het inzetten van de online cursussen als onderdeel van een integrale aanpak van medicatieveiligheid. Dat leidde tot een vruchtbare samenwerking tussen de twee organisaties. Van den Berge: “Er is inmiddels een hele structuur met een doordachte opbouw. Zonder de input van Gemma zou die er niet zijn gekomen.”

In koor

Gevraagd naar de sterke punten van het IVM, zegt Van den Berge: “Als in ons regionaal overleg van instellingen geïnformeerd zou worden naar aanbieders op het gebied van het medicatieproces, zouden we in koor roepen dat je dan bij het IVM moet zijn. Jullie zijn gewoon de beste! Verder vind ik de korte lijnen heel prettig. Je belt wel met een ‘instituut’, maar het is totaal niet log. Het contact loopt snel en makkelijk. Ik weet inmiddels ook precies welke medewerker mijn vraag gaat beantwoorden en dat gaat heel vlot!”

Complex

Van den Berge is tevreden over de vormgeving van de e-learnings: “Ze passen bij het soort basale informatie die je wilt overbrengen. In de toekomst wil ik samen met het IVM wel zoeken naar vormen om complexe vraagstukken te behandelen. Je moet het ten slotte voor gevorderden interessant houden. In elk geval wil ik wel eens kijken naar vormen van adaptive learning. Daarbij wordt slim gereageerd op basis van eerder gegeven antwoorden. Ik ben er zeker van dat het IVM ook daar met me mee kan denken!”

Welke e-learningcursussen van het IVM gebruikt Careander?

Contact

Laatst gewijzigd op 11 februari 2020

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.