Online

In het kort

In deze interactieve online scholing voor verpleegkundig specialisten, praktijkondersteuners (in opleiding), apothekersassistenten en physician assistants ontdek je alles over beïnvloedingsstrategieën, belangenverstrengeling en onafhankelijke informatie.

Voor wie

Apothekers, Huisartsen, Praktijkondersteuners, Verpleegkundig specialisten, PA's (physician assistants), Apotheekhoudende huisartsen

In de sectoren

Ziekenhuis, Huisartsenpraktijk, Apotheek

Duur

1,5 uur

Groepsgrootte

Maximaal 16

Accreditatie

Kwaliteitsregister V&V:  2 punten

NAPA:  2 punten

Register Verpleegkundig Specialisten:  2 punten

CanMEDS-competenties

Communicatie: 40%

Kennis en wetenschap: 40%

Professionaliteit en kwaliteit: 20%

Kosten

Gratis

Bijkomende kosten

We bieden deze scholing gratis aan, dus we waarderen je aanwezigheid. Ben je toch verhinderd? Laat het even weten. Bij een afwezigheid zonder annulering brengen we €45 excl. BTW aan administratiekosten in rekening. Je mag natuurlijk wel iemand anders deel laten nemen.

Beschikbare data

donderdag 23 mei 2024, online Teams, 16.00-17.30 uur, IVM

donderdag 13 juni 2024, online Teams, 16.00-17.30 uur, IVM

woensdag 25 september 2024, online Teams, 16.00-17.30 uur, IVM

donderdag 7 november 2024, online Teams, 16.00-17.30 uur, IVM

Inhoud

Het IVM verzorgt deze interactieve online scholing over het belang van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie en beïnvloedingstrategieën van de farmaceutische industrie. In het college gaan we dieper in op vragen als wat zijn vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie, hoe kun je informatie doorlichten op belangenverstrengeling en hoe kom je aan onafhankelijke informatie.

Overtuiging

We gaan kort in op incidenten die de regelgeving rond (nieuwe) medicijnen hebben beïnvloed en komen met veel voorbeelden over de inzet van marketing door de industrie aan de hand van de bekende overtuigingsstrategieën van Robert B. Cialdini.

Gekleurd

We gaan dieper in op een voorbeeld van beïnvloeding en op de reacties die dit in de maatschappij geeft. Ten slotte geven we tips over hoe te kijken naar gekleurde informatie over wetenschappelijk onderzoek.

Resultaat

Na afloop van de nascholing:

  • ken je de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie
  • weet je hoe je informatie kunt doorlichten op belangenverstrengeling
  • weet je het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen

Bijzonderheden

Deze scholing versterkt het kritisch vermogen van de deelnemers ten opzichte van de marketinginspanningen van de farmaceutische industrie en geeft een inleiding in het beoordelen van wetenschappelijk onderzoek in marketinguitingen. We verwachten een actieve houding en dat deelnemers hun eigen inzichten en ervaringen delen.

Ervaringen

Reacties van de deelnemers waren o.m.: "Heel interessant, nooit bij stil gestaan." "Ben nu gewaarschuwd!" "Relevante informatie en leuke presentatie."

Contact

Laatst gewijzigd op 19 november 2021

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.