Klanten aan het woord

Janneke Schijf, werkzaam als apotheker bij BENU-apotheek Veur in Leidschendam, vertelt over de eerste dag van de training ‘Signaleren in de apotheek’. Het team gaf daar het rapportcijfer 8 voor. Er wordt verwachtingsvol uitgekeken naar dag twee.

Waarom deze scholing?

Ik vind dat we als apotheek een belangrijke functie hebben in het signaleren van problemen van klanten met medicatie. Dat kan gaan over het gebruik, maar bijvoorbeeld ook over het ophalen van medicijnen. De apotheek is laagdrempelig, je hoeft geen afspraak en kunt dus altijd langs komen. Dat maakt ons minder ‘officieel’. We zijn benaderbaar als mensen ergens mee zitten en dat betekent vaak dat wij de eerste zorgverleners zijn die merken dat er iets mis is.

Als we die functie goed willen invullen moeten we ons meer bewust zijn van de signalen. Scholing helpt daarbij. De meeste apothekersassistenten hebben een goed ontwikkeld ‘niet-pluis gevoel’. Maar een signaal moet je ook in actie om kunnen zetten. Daar stagneert het nog wel eens.

De scholing

Tijdens de eerste dag ging het vooral om bewustwording, over het leren herkennen van de signalen. Denk bijvoorbeeld aan een oudere mevrouw met een gebroken pols. Lukt het haar eigenlijk wel de voorgeschreven oogdruppels goed te gebruiken? Zo zijn er allerlei voorbeelden voorbij gekomen. Vervolgens hebben we problemen gecategoriseerd: beheer van medicijnen, gebruik, therapietrouw, wel/niet kunnen lezen, signalen van dementie/niet aangeboren hersenletsel, et cetera. Voor de tweede scholingsdag zijn we eigen casussen aan het verzamelen; die leveren we van tevoren in bij de trainer.

We verheugen ons op de volgende stap. We gaan werken met een acteur en ik hoop dat we daardoor meer praktische handvatten krijgen. Dat kan letterlijk gaan over zinnen. Hoe spreek je iemand aan zonder hem of haar te beschuldigen of bang te maken? En belangrijk is ook dat apothekersassistenten zich daarin zeker voelen. Als bijvoorbeeld pillen te laat opgehaald worden wil je écht een handreiking doen en geen politieagent spelen. Dat speelt ook rond een thema als therapieontrouw.

StiPCO-subsidie

Wij kwamen deze training op het spoor via een bericht over de StiPCO-subsidie. Dat gaf net het duwtje voor het regelen van deze training voor het hele team. We willen graag het predicaat ‘dementievriendelijke apotheek’ verdienen en gaan daarom later dit jaar ook nog een training doen over omgaan met dementie. De training signaleren in de apotheek sluit hier mooi bij aan.

Contact

Meer informatie

Laatst gewijzigd op 6 juli 2020