Informatiepagina

In het kort

Op deze pagina vind je antwoorden om veel gestelde vragen over onze leeromgeving en e-learningcursussen.

Op deze pagina vind je informatie over de systeemeisen, inloggen en gebruik vouchercode, opbouw van de cursus en antwoorden op veelgestelde vragen van de leeromgeving van het IVM. 

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Heb je een account in de leeromgeving van IVM maar weet je de inloggegevens niet meer? Dan kun je via 'Wachtwoord vergeten?' een nieuw wachtwoord aanvragen. Voer daarvoor je e-mailadres in. Je krijgt een bericht op jouw e-mailadres. Daarna kun je inloggen en naar jouw cursus(sen).

Log je in via de webshop van IVM www.medicijngebruik.nl? Ga naar de inlogpagina van www.medicijngebruik.nl en vraag via ‘Wachtwoord vergeten?’ een nieuw wachtwoord aan. Daarna kun je via de knop ‘Toegang leeromgeving’ inloggen in de leeromgeving van IVM.

Ik heb een nieuw wachtwoord aangevraagd, maar krijg geen bericht. Wat moet ik doen?

Soms komt mail met wachtwoorden in de spam terecht. Of staat er een verkeerd mailadres in je account. Het beste kun je dan Contact met ons opnemen. Je geeft dan een actueel of ander e-mailadres op, dat passen wij aan in jouw account, zodat je de berichten wel ontvangt.

Hoe krijg ik toegang tot een cursus?

Heb je de cursus zelf besteld?
Via de knop ‘Toegang leeromgeving’ wordt automatisch een account voor je aangemaakt in de leeromgeving van IVM. Kopieer je vouchercode en plak deze onder 'Vul hier je vouchercode in'. Je kunt nu in de cursus.

Heb je de vouchercode ontvangen van je werkgever?
Maak via de knop ‘Toegang leeromgeving’ een nieuw account aan in de webshop van IVM. We gebruiken je gegevens voor het certificaat en de verwerking van de accreditatiepunten. Wil je er daarom voor zorgen dat je gegevens volledig en juist zijn?
Klik daarna nogmaals op de knop ‘Toegang leeromgeving’. Er wordt automatisch een account voor je aangemaakt in de leeromgeving van IVM. Kopieer je vouchercode en plak deze onder 'Vul hier uw vouchercode in'. Je kunt nu in de cursus.

Let op: log je in via een leeromgeving van jouw werkgever en heb je problemen met je account of inloggen? Dan kun je het beste bij je werkgever om hulp vragen.

Kan ik een cursus twee keer doen?

Een cursus kan maar één keer aan je account worden toegevoegd. Je kunt de eindtoets 3x maken. Je kunt de inhoud van de cursus onbeperkt blijven inzien.

Kan ik de cursus printen?

Printen van een stuk tekst kan via PrintScreen. Er is geen mogelijkheid om de cursus geheel te printen.

Kan ik tussentijds stoppen?

Je kunt tussentijds stoppen en later weer verder gaan met de cursus. Wij raden je wel aan om de eindtoets in een keer af te ronden.

Wat zijn de systeemeisen om een cursus goed te volgen?

Om de cursus in deze leeromgeving te kunnen doen heb je nodig:

  • een goede internetverbinding, vast of draadloos
  • een up-to-date webbrowser (Edge, Chrome, Firefox, Opera of Safari)
  • het plaatsen van cookies toestaan
  • het gebruik van Javascript toestaan

 
Werk je met een laptop, pc of tablet met een internetverbinding, maar ondervind je toch problemen? Neem dan contact op met een deskundige in de buurt, die kan je wellicht helpen. Kom je er dan nog niet uit, dan kun je Contact met ons opnemen.

Hoe gebruik ik een vouchercode?

Je gebruikt een vouchercode om voor de eerste keer toegang tot een nieuwe cursus te krijgen. Daarna staat de cursus in je account. Je kunt er dan meteen bij als je bent ingelogd. Heb je al een account? Log dan eerst in. Links onderaan het scherm staat onder Voucher 'Vul hier je vouchercode in'. Klik op 'Invoeren' als je de vouchercode hebt ingevoerd. Je kunt de vouchercode het beste kopiëren en plakken in plaats van overtypen. Heb je nog geen account, dan maak je deze eerst aan via 'Nieuw account aanmaken'

Wat doe ik als mijn vouchercode niet werkt?

Heb je een vouchercode ontvangen via de organisatie waar je werkt? Dan kun je het beste bij je organisatie doorgeven dat jouw vouchercode niet werkt. Zij kunnen het dan voor je (laten) oplossen. Heb je zelf een vouchercode gekocht? Neem dan Contact met ons op.

Hoe lang is mijn vouchercode geldig?

Je vouchercode is minimaal drie jaar geldig. In die periode garanderen we dat je de meest actuele cursus volgt. Na drie jaar kan het zijn dat je met je vouchercode geen toegang meer krijgt tot de cursus of dat deze verouderd en niet meer geaccrediteerd is.

Hoe is een cursus opgebouwd?

De meeste cursussen bestaan uit de onderdelen:

  • Welkom en informatie over de cursus
  • Een aantal inhoudelijke hoofdstukken met reflectievragen
  • Een eindtoets, evaluatie, certificaat en accreditatie
  • Een begrippenlijst
  • Links, literatuur en colofon

Hoe navigeer ik door een cursus?

Klik in je account op ‘Ga naar cursus’ om de cursus te openen. Je kunt de hoofdstukken met theorie openen door op de blauwe titelblokjes onder ‘Hoofdstukken’ te klikken. Binnen een hoofdstuk kun je met de blauwe knoppen onderaan het scherm naar de volgende of de vorige pagina klikken. In het menu links op het scherm kun je door het hele hoofdstuk navigeren. Bovenaan het linker menu kun je via ‘Terug naar begin cursus’ terug naar de startpagina van de cursus.

Wat zijn reflectievragen?

In de hoofdstukken met theorie kun je bijvoorbeeld een meerkeuzevraag of een open vraag tegenkomen. Beantwoord deze vragen altijd: de toelichting die je krijgt op je antwoord bevat nieuwe lesstof.

Wat voor toetsen bevat een cursus?

De meeste cursussen sluiten af met een eindtoets. Voor de eindtoets kun je slagen of zakken. Als je slaagt kun je een eigen certificaat downloaden.

Daarnaast sluiten de hoofdstukken met theorie in de meeste cursussen af met een samenvatting. Dit zijn een aantal meerkeuzevragen. Met de samenvatting kun je voor jezelf toetsen of je de stof van het hoofdstuk hebt begrepen. Je kunt voor de samenvatting niet slagen of zakken.

Hoe werkt de eindtoets?

De eindtoets bestaat uit een serie (meerkeuze)vragen. Je beantwoordt elke vraag door je antwoord aan te klikken. Daarna klik je op 'Volgende'. Links op het scherm zie je in het blok 'Testnavigatie' welke vragen je beantwoord hebt.

Na het beantwoorden van de laatste vraag krijg je een overzicht te zien. Controleer of achter elke vraag 'Antwoord opgeslagen' staat. Dit betekent dat je de vraag beantwoord hebt. Staat er 'Nog niet beantwoord', dan ontbreekt je antwoord. Klik op het nummer van de vraag om deze te beantwoorden. Klik dan op 'Einde poging' en op 'Bewaar alles en beëindig test'. Je ziet direct je score. Met 'Nakijken beëindigen' ga je terug naar de startpagina van de toets. Afhankelijk van het aantal beschikbare pogingen, kun je nog een poging doen. De hoogste score telt.

Je maakt het nakijken van je antwoorden gemakkelijker door in het blok 'Testnavigatie' te klikken op 'Toon alle vragen op één pagina'. Je ziet dan alle vragen op één pagina onder elkaar. Als de vragen nagekeken zijn zie je in het blok 'Testnavigatie' direct welke vragen goed zijn. Het blokje met het nummer van die vraag is dan groen. Het blokje is rood als je de vraag fout had.

Hoe vaak kan ik een eindtoets maken en wanneer ben ik geslaagd?

Je kunt de eindtoets drie keer maken. Je bent geslaagd bij een 7 of hoger. De hoogste score telt. Dus ook als je de eerste keer geslaagd bent maar niet tevreden over jouw cijfer, kun je de toets een tweede of derde keer maken.

Ben je twee keer gezakt? Neem de cursus dan eerst nog eens goed door voordat je voor de laatste keer de toets maakt. Daarmee vergroot je de kans dat je de laatste keer wel slaagt.

Ik ben 3x gezakt, wat nu?

Wat vervelend dat je de eindtoets niet gehaald hebt. Je leest hier hoe wij daarmee omgaan.

Hoe krijg ik mijn certificaat?

Ben je klaar met de eindtoets en heb je de evaluatie ingevuld? Dan krijg je toegang tot jouw persoonlijke certificaat. Je kunt het certificaat downloaden, opslaan en printen. Gebruik van een kleurenprinter geeft het beste resultaat. Het certificaat is voor je eigen administratie. Ook kan het zijn dat jouw werkgever hiernaar vraagt. Staan je gegevens fout op het certificaat? Dan staat ze ook fout in je account. Je kunt deze zelf aanpassen.

Hoe werkt de accreditatie?

De meeste cursussen zijn geaccrediteerd. Dat betekent dat het kwaliteitsregister van een beroepsgroep een cursus heeft goedgekeurd en je er accreditatiepunten mee kunt behalen. Je krijgt deze punten alleen als je bent ingeschreven bij een kwaliteitsregister en als je jouw BIG- of registratienummer invoert bij 'Accreditatie', na afronding van de e-learning. Je selecteert het juiste kwaliteitsregister en vult jouw BIG- of registratienummer in. Ben je niet ingeschreven bij een kwaliteitsregister? Vink dan de volgende twee opties aan ‘Ik ben niet ingeschreven bij een kwaliteitsregister’ en ‘Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld’. Klik daarna op ‘Bewaar’. 

Ben je ZZP'er? ZZP'ers in de zorg zijn meestal aangesloten bij KIWA. KIWA is geen beroepsorganisatie maar een keurmerk. KIWA kent geen systeem met accreditatiepunten. Je kunt het certificaat van een behaalde cursus plaatsen in Mijn Keurmerk.

Contact

Laatst gewijzigd op 2 augustus 2022