In het kort

De Taakgroep -bestaande uit het IVM en vertegenwoordigers van de koepelorganisaties van huisartsen, apothekers, verslavingsartsen, anesthesiologen, ziekenhuisapothekers en patiënten- heeft ook in 2020 haar werk voortgezet, met als doel te komen tot een goed gebruik van opioïden in Nederland.

In 2020 heeft de Taakgroep Gepast gebruik van Opioïden haar werk voortgezet, met als doel te komen tot een goed gebruik van opioïden in Nederland. Waarbij er toegang is tot opioïden voor patiënten die deze pijnstillers nodig hebben, maar overgebruik en onveilig gebruik worden teruggedrongen. Hiervoor werkt de Taakgroep langs vier activiteitenlijnen:

1. "Frapper Toujours" (genereren van continue media-aandacht, beïnvloeden van de publieke opinie)

2. "Gedraag je netjes" (beïnvloeden van het gedrag van zorgverleners en instellingen)

3. "Je hoeft niet alles te slikken" (beïnvloeden van het gedrag van patiënten)

4. "Neuzen dezelfde kant uit" (afstemmen met en stimuleren van partijen in wetenschap, beleid en regelgeving)

In 2020 is minder de publiciteit gezocht dan in 2019, ook om verzadiging bij burgers en zorgverleners te voorkomen. Verspreid over het jaar is het thema Gepast gebruik van opioïden een aantal keer in de media gebracht. Zowel vakmedia als de algemene media hebben het thema meerdere keren onder de aandacht gebracht. Het hele jaar heeft de website opiaten.nl steeds het laatste opioïdgerelateerde nieuws uit binnen- en buitenland gebracht. In 2020 werden 42 nieuwsberichten geplaatst. Diverse inhoudelijke pagina’s zijn aangevuld, waaronder ook de best practices van zorgverleners. De website telde in 2020 bijna 7.500 unieke bezoekers.

Naast het uitrollen van de eerder ontwikkelde materialen voor FTO en de e-learnings zijn nieuwe activiteiten gericht op het afbouwen van opioïden ontwikkeld en begin 2021 gelanceerd. Daarnaast is meer verdiepend onderzoek naar het voorschrijven van opioïden uitgevoerd en deels gepubliceerd.

In 2020 is ook verder gewerkt aan de ontwikkeling van voorlichtingsmaterialen voor patiënten, mede via een behoefte-onderzoek onder gebruikers en oud-gebruikers van opioïden.

De Taakgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de wetenschappelijke verenigingen van anesthesiologen (NVA) en van verslavingsartsen (VVGN), de KNMP (openbaar apothekers), de NVZA (ziekenhuisapothekers), en de Patiëntenfederatie Nederland. De projectleiding is in handen van het IVM. Lees het complete ‘Jaarverslag Taakgroep Gepast Gebruik van Opioïde Pijnstillers 2020’ in onderstaande pdf.

Jaarverslag opioïden 2020
Download
De Taakgroep Gepast gebruik van Opioïden heeft ook in 2020 haar werk voortgezet, met als doel te komen tot een goed gebruik van opioïden in Nederland.

Laatst gewijzigd op 7 juni 2021