Nieuw onderzoek

In het kort

Dit case-report beschrijft een patiƫnt die gangreen ontwikkelde van de vingertoppen van beide middelvingers na het starten met empagliflozine.

Ramachandra Pai et al. beschrijven een 76-jarige man die gangreen van beide middelvingers ontwikkelde na een klein trauma en de start met empagliflozine. Het is de eerste beschrijving in de literatuur van een mogelijk verband tussen SGLT2-remmers en ulcera en gangreen van de vingers.

Beschrijving patiënt

Een 76 jarige man met diabetes mellitus type 2 (DM2) had een minimaal trauma aan beide topjes van de middelvingers opgelopen dat al begon te helen. Een week later startte hij met empagliflozine 10 mg in verband met oplopende HbA1c-waarden. Twee weken later ontwikkelde hij gangreen aan beide vingertoppen in combinatie met neuropathische pijn. De man had een voorgeschiedenis van polymyalgia rheumatica waarvoor hij prednison 3 mg gebruikte. De familie-anamnese voor gangreen was negatief. Er was geen sprake van vasculaire insufficiëntie, infectie of vasculitis. Ook vonden ze in het hart geen bron voor het ontstaan van embolieën. De behandelend internist verdacht empagliflozine als oorzaak en stelde voor empagliflozine te staken. Een week na het stoppen verbeterde de pijn en verminderde de zwarte verkleuring van de vingertoppen.

Discussie

Aangezien het gangreen bij deze patiënt ontstond na het starten met empagliflozine en verbeterde na het stoppen lijkt een oorzakelijk verband waarschijnlijk. Er is niet eerder een verband beschreven tussen empagliflozine en gangreen van de vingers. De auteurs roepen voorschrijvers op alert te zijn op een mogelijk verband tussen gebruik van SGLT2-remmers en gangreen of ulcera van de bovenste extremiteiten.

Belang voor de praktijk

SGLT2-remmers zijn eerder in verband gebracht met een verhoogde kans op noodzaak tot amputaties van met name tenen (CBG, 2016) en gangreen van Fournier (CBG, 2019). Dit case-report beschrijft een patiënt bij wie gebruik van een SGLT2-remmer hoogstwaarschijnlijk tot gangreen van vingers leidde. Alertheid op deze mogelijke bijwerking is daarom van belang.

Belangenverstrengeling

Niet vermeld.

Bron

Ramachandra Pai RP et al. World J Diabetes. Bilateral gangrene of fingers in a patient on empagliflozin: First case report. 2019 Feb 15;10(2):133-136.

Contact