Nieuw onderzoek

In het kort

Dit case-report beschrijft een 64-jarige vrouw die een euglykemische ketoacidose ontwikkelde na gebruik van de SGLT-2-remmer empagliflozine (Jardiance®). 

Dit nieuwsbericht is onderdeel van het dossier ketoacidose

Roach et al. beschrijven een 64-jarige vrouw die een euglykemische ketoacidose ontwikkelde na gebruik van de natrium-glucose-cotransporter 2-remmer (SGLT-2-remmer) empagliflozine (Jardiance®).

 

Beschrijving patiënt

Een 64-jarige vrouw bezocht de spoedeisende hulp in verband met kortademigheid. Ze had diabetes mellitus type 2 (DM2) sinds 15 jaar en gebruikte liraglutide (Victoza®) 1,8 mg/dag. Ze was 3 weken geleden gestopt met insuline en gebruikte empagliflozine sinds 5 dagen. 24 uur na het starten met empagliflozine kreeg ze last van algehele malaise, gewrichtspijn en lichte verwardheid. Na 4 dagen ontstond kortademigheid bij inspanning en een dag later bezocht ze de spoedeisende hulp. Laboratoriumanalyse toonde de volgende waarden aan: CO2 11 mmol/l, aniongap 21 mEq/l en bloedglucose 8,9 mmol/l. 4 tot 6 uur later was het CO2 gedaald naar 6 mmol/l en het aniongap gestegen naar 24 mEq/l. Ook kreeg ze last van misselijkheid en braken. De geconsulteerde endocrinoloog adviseerde de ketonen te bepalen. De concentratie bèta-hydroxybutyraat was 8,22 mmol/l (normaalwaarde tot 0,27 mmol/l) en de arteriële pH was 7,07. De vrouw werd behandeld met een vochtinfuus, insuline en glucose. De euglykemische ketoacidose verdween in de daarop volgende 24 tot 36 uur.

 

Discussie

De auteurs geven aan dat dit de eerste beschrijving is van euglykemische ketoacidose bij empagliflozine. Mogelijke risicofactoren voor het optreden van ketoacidose waren alcoholinname (1 eenheid) en het recente staken van insuline. De auteurs geven verder aan dat euglykemische ketoacidose waarschijnlijk een klasse-effect is van SGLT-2-remmers

 

Belang voor de praktijk

Artsen die SGLT-2-remmers voorschrijven, moeten zich bewust zijn van het risico op een euglykemische ketoacidose. De SGLT-2-remmers canagliflozine (Invokana®) en ipragliflozine (niet op de markt in Nederland) worden al langer  in verband gebracht met een verhoogd risico op ketoacidose en euglykemische ketoacidose (zie ook het nieuwsbericht van 21 juli 2015). Dit case-report is een beschrijving van hetzelfde probleem bij empagliflozine. Mogelijk is er sprake van een klasse-effect van SGLT-2-remmers. 

 

Mogelijke belangenverstrengeling

Geen

 

Literatuur

Roach P et al. Euglycemic diabetic ketoacidosis in a patient with type 2 diabetes after treatment with empagliflozin. Diabetes Care. 2015 Oct 30.