Nieuw onderzoek

Dit nieuwsbericht is onderdeel van het dossier ketoacidose

 

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) heeft een waarschuwing uitgestuurd over de natrium-glucose-cotransporter 2-remmers (SGLT-2-remmers), een groep middelen voor de behandeling van diabetes mellitus type 2 (DM2). Het gaat om de middelen canagliflozine (Invokana® en Vokanamet®), dapagliflozine (Forxiga® en Xigduo®) en empagliflozine (Jardiance® en Synjardy® ). Bij gebruik van deze middelen kan een diabetische ketoacidose ontstaan.

 

Atypische presentatie ketoacidose

Er zijn diverse meldingen van ernstige, soms levensbedreigende gevallen van diabetische ketoacidose geweest. Bij een aantal van deze meldingen was er sprake van een atypische presentatie met alleen matig verhoogde bloedglucosewaarden. Dit beeld leidt mogelijk tot vertraagde diagnose en behandeling. Ook zijn er meldingen van diabetische ketoacidose bij patiënten met diabetes mellitus type 1 (DM1) en een SGLT-2-remmer. DM1 is overigens geen geregistreerde indicatie van SGLT-2-remmers.

 

Advies

Het CBG adviseert artsen hun patiënten te waarschuwen voor symptomen van acidose, zoals polyurie, polydipsie, afvallen, vermoeidheid, dehydratie, misselijkheid, braken, buikpijn, dyspneusensatie (Kussmaul ademhaling) en bewustzijnsveranderingen. Wanneer patiënten die een SGLT-2-remmer gebruiken zich presenteren met symptomen van een ketoacidose dienen zij op ketonen te worden getest om een vertraagde diagnose en behandeling te voorkomen.

Het advies aan patiënten is om een arts te raadplegen bij klachten die wijzen op een ketoacidose,. Patiënten moeten niet zomaar stoppen met het gebruik van SGLT-2-remmers, maar bij ongerustheid  contact opnemen met de arts.

 

Bron

CBG. Meldingen diabetische ketoacidose bij gebruik SGLT2-remmers. 13 juli 2015.