Nieuw onderzoek

Ruby et al. beschrijven een 54-jarige vrouw die een ernstige hypoglykemie ontwikkelde na gebruik van de glucagon-like peptide 1-agonist (GLP-1-agonist) liraglutide (Victoza®). Na histopathologisch onderzoek bleek er naast diabetes mellitus type 2 (DM2) sprake te zijn van een benigne insulinoma met overexpressie van GLP-receptoren.

Beschrijving patiënte

Een 54-jarige vrouw zonder medische voorgeschiedenis werd opgenomen in het ziekenhuis, nadat zij een verlaagd bewustzijn ontwikkelde na haar ontbijt. Na bepaling van de labwaarden (nuchter bloedglucose 7,05 mmol/l; na 120 minuten 11,71 mmol/l; HbA1c 32 mmol/mol) volgde de diagnose DM2. Conform de protocollen startte de patiënte met pioglitazon/metformine (1 dd 15mg/850mg) en liraglutide (1 dd 0,6 mg).

Na de tweede dosis liraglutide werd de vouw verward. Haar bloedglucosegehalte was 1,38 mmol/l, waarop ze werd opgenomen in het ziekenhuis en gedurende 6 dagen intraveneus glucose toegediend kreeg.

Gedeeltelijke pancreatectomie en histopathologisch onderzoek wees uit dat er sprake was van een benigne insulinoma. Uitgebreider histopathologisch onderzoek toonde aan dat de insulinoma-cellen positief waren voor insuline en GLP-1-receptoren.

Conclusie

In deze casus was er sprake van een vrouw met een combinatie van DM2 en een benigne insulinoma met overexpressie van GLP-1-receptoren. Dit leidde ertoe dat gebruik van liraglutide een ernstige hypoglykemie veroorzaakte. De onderzoekers roepen artsen op de diagnose van een insulinoma te overwegen als patiënten ernstige hypoglykemieën ontwikkelen na toediening van een GLP-1-agonist. 

Mogelijke belangenverstrengeling

Een auteur meldt diensten verleend te hebben voor Novo Nordisk, Bristol-Myers Squibb en AstraZeneca. Een twee auteur meldt werknemer te zijn van Novo Nordisk.

Bron

Ruby RJ et al. GLP-1 Provoked Severe Hypoglycemia in an Individual With Type 2 Diabetes and a Benign Insulinoma. Diabetes Care. 2014 Aug;37(8):e177-8.