Informatiepagina

In het kort

Het IVM wil dat bestrijden door medische claims op het internet te checken, zodat je weet wat je moet doen: Delen of Deleten.

Op internet wemelt het van onbewezen stellingen en misleidende informatie, ook over medicijnen. Het IVM gaat de strijd aan tegen medisch nepnieuws met het ultieme wapen op sociale media: korte virale video’s.

Fake nieuws bestaat al heel lang, maar door sociale media gaat de verspreiding van deze nepberichten razendsnel. Iedereen kan tegenwoordig content plaatsen op het internet. Daardoor lijken de grenzen tussen nieuws, nepnieuws en advertenties te vervagen. Ook over medische onderwerpen is er veel onzin te lezen. Het IVM wil dat bestrijden door medische claims op het internet te checken, onder de naam: Delen of Deleten?

In een korte video wordt op ludieke wijze een medische claim behandeld. Voor meer achtergrondinformatie kan men doorklikken naar de website van het IVM. Op deze manier draagt het IVM bij aan objectieve informatievoorziening op het internet zodat de consument over feitelijk juiste informatie kan beschikken. Directeur Ruud Coolen van Brakel: “We kiezen met korte video’s voor een snel medium en we brengen het luchtig, maar onze stellingen zijn goed onderbouwd.”

Contact