Nieuws

Interview met Neltien Kreijger van Florence Academie

1 september 2017

Snel schakelen met medicatieonderwijs

Medicatieonderwijs moet actueel zijn. De Florence Academie zit er bovenop en verwacht dat ook van haar opleidingspartners. Account manager Neltien Kreijger is er duidelijk over, ze houdt van snel schakelen en leveranciers die weten waar ze het over hebben. Ze is dan ook blij met het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) als aanbieder van de e-learnings over medicatie.

Kreijger: "Het onderwerp Medicatie gaven we altijd klassikaal. Dat vonden we niet zo efficiënt. Je  moet medewerkers van de werkvloer afhalen en bij nieuwe collega's wachten tot er voldoende zijn voor een klasje. Sinds 2015 heeft elke medewerker bij ons een eigen leersysteem waarin e-learningmodules zijn opgenomen die passen bij de functie. We hebben lang gezocht naar een aanbieder voor de medicatie. Heel belangrijk vinden we dat de inhoud up-to-date is en dat de informatie klopt met wat landelijke partijen en bijvoorbeeld zorgverzekeraars zeggen. Uitgeverij Noordhoff Health raadde ons het IVM aan."

Niet over één nacht ijs
Bij het kiezen en het houden van een leverancier gaat Florence niet over één nacht ijs. "Meteen al bij het doorkijken van de IVM-modules valt je op hoe prettig, duidelijk en praktisch ze zijn. Je gaat er ook niet even snel-snel doorheen, je moet echt de stof bestuderen en je krijgt steeds opdrachten te maken. Toen ik het bekeken had, heb ik het aan onze Medicatiecommissie voorgelegd, ook die was positief. Nu het zo'n negen maanden loopt, krijgen we af en toe commentaar van de gebruikers. Daar vragen we ook expliciet om. Ze maken dan een printscreen en dat sturen we naar onze contactpersoon bij het IVM, Gemma Yocarini, door. Die schakelt snel met de ontwikkelaars van de modules, waardoor we vrijwel direct antwoord hebben. Dat vind ik heel prettig!"

Onvoldoendes
De start met de e-learnings en de bijbehorende toetsen leverde wel een onverwacht probleem op. "We kregen te maken met vrij veel onvoldoendes. Toen we dat gingen uitzoeken, bleek dat te maken te hebben met het type opleiding. Er is een periode geweest met zogenoemd probleemgestuurd onderwijs. Dat legde minder de nadruk op feitenkennis en daar loop je bij deze modules behoorlijk tegenaan. De nieuwe generatie, maar ook de al wat oudere groep medewerkers heeft veel meer feitenkennis meegekregen. Daar moeten we nu echt wat mee. Ik vraag me wel af of andere organisaties daar ook mee te maken hebben."

Verhaal kwijt
Neltien Kreijger en haar collega's van de Florence Academie houden goed in de gaten wat de resultaten zijn van de medicatiescholing. "We vragen er om de zoveel tijd naar, bij zowel de medewerker als bij de manager. Men is erg positief, maar je merkt wel dat verzorgende van het niveau 2+, en misschien ook wel van niveau 3, naast de e-learning ook een klassikaal momentje nodig hebben. Helemaal niet erg, iedereen leert anders en sommigen moeten gewoon hun verhaal kwijt!"

Wat doet het IVM bij Florence Academie?