Nieuw onderzoek

In een case-report beschrijven Altin et al een 66-jarige vrouw met waarschijnlijk IgE-gemedieerd allergisch angio-oedeem als gevolg van het gebruik van rivaroxaban.

 

Presentatie patiënt

De patiënte presenteerde zich met sinds 2 dagen bestaande uitval van het gevoel in het gezicht. Ze was bekend met coronair lijden en hypertensie.

 

Medicatie

De medicatie die ze gebruikte, bestond uit carvedilol, ramipril en acetylsalicylzuur.

 

Ziektebeloop

Een MRI-scan van het cerebrum toonde multipele kleine acute infarcten in het vermisgebied en beiderzijds in de cerebellaire hemisferen. Cardiologische screening toonde een paroxysmaal atriumfibrilleren aan. De CHA2DS2VASc-score was 7. Patiënte startte met rivaroxaban. Ze had geen bekende allergieën in de voorgeschiedenis. Na de vierde dosis rivaroxaban ontstonden jeuk, roodheid en urticaria over het hele lichaam in combinatie met angio-oedeem rond beide ogen en de lippen. Patiënte werd behandeld en de rivaroxaban werd gestaakt. Daarop keerden de allergische klachten niet meer terug. Door het ontbreken van de benodigde faciliteiten was het niet mogelijk tryptase, histamine en IgE-waardes te bepalen.

 

Conclusie auteurs

Op basis van het klinisch beeld concluderen Altin et al. dat er sprake moet zijn geweest van IgE-gemedieerde allergische reactie op het gebruik van rivaroxaban.

 

Bron:

Altin et al. Angioedema due to the new oral anticoagulant rivaroxaban. Ann Card Anaesth 2014;17:173-174.