Nieuw onderzoek

In het kort

Er is geen associatie tussen genetische varianten en het effect van mepolizumab bij COPD-patiënten.

Mepolizumab is een IL5-remmer geregistreerd voor ernstig eosinofiel astma. De fabrikant onderzoekt of het middel ook werkzaam is bij patiënten met COPD en een verhoogd aantal bloedeosinofielen. In 2 fase-3 studies (METREX en METREO) is een effect op COPD-exacerbaties aangetoond (Pavord, 2017). De gemiddelde respons op mepolizumab is bij COPD minder groot dan bij ernstig astma. In deze post-hoc-studie onderzoeken Condreay et al. of genetische varianten geassocieerd zijn met de effectiviteit op mepolizumab bij COPD-patiënten.

Methode

De onderzoekers includeren 610 COPD-patiënten met een verhoogd aantal bloedeosinofielen (≥ 150 cellen/µl bij inclusie of ≥ 300 cellen/µl in voorgaand jaar) die deelnamen aan METREX- of METREO-studie. Ze voeren een genome-wide association study uit om associaties tussen genetische varianten en COPD-exacerbaties en kwaliteit van leven (gemeten als SGRQ-respons) te onderzoeken.

Resultaten

De onderzoekers vonden geen genetische variant die significant geassocieerd was met COPD-exacerbaties of kwaliteit van leven.

Discussie

Deze studie vond bij COPD-patiënten geen genetische varianten die geassocieerd zijn met de effectiviteit van mepolizumab. De onderzoekers sluiten niet uit dat combinaties van genetische varianten (met een klein effect) of zeldzame genetische varianten wel onderscheid kunnen maken tussen responders en non-responders. Maar daarvan is de voorspellende nauwkeurigheid waarschijnlijk onvoldoende voor de klinische praktijk.

Belang voor de praktijk

Mepolizumab is momenteel geregistreerd voor ernstig eosinofiel astma bij volwassenen en kinderen. Er loopt onderzoek naar een mogelijke indicatie-uitbreiding als add-on bij COPD (ZIN, 2019). Er zijn geen genetische varianten ontdekt die het effect van mepolizumab bij COPD-patiënten kunnen voorspellen. De plaats van mepolizumab in de behandeling van COPD-patiënten met een verhoogd aantal bloedeosinofielen blijft nog onduidelijk.

Belangenverstrengeling

Diverse auteurs hebben financiële banden met GSK, de fabrikant van mepolizumab.

Bron

Condreay L et al. No genetic associations with mepolizumab efficacy in COPD with peripheral blood eosinophilia. Respir Med 2019;155:26-8.
Pavord ID et al. Mepolizumab for Eosinophilic Chronic Obstructive Pulmonary Disease. N Engl J Med 2017;377(17):1613-29.
Zorginstituut Nederland. Horizonscan, mepolizumab. 2019.