Klanten aan het woord

Een audit is best spannend, maar Monique Schut en haar collega’s voelden zich snel op hun gemak bij de adviseurs van het IVM. “Ze kijken mee op een coachende manier”, zegt Schut. “Dit zijn je verbeterpunten, ga er mee aan de slag”, zo luidde het advies van de medicatieprocesexperts.

Zoals in den lande wel vaker gebeurt, was een calamiteit rond medicatie de aanleiding voor InteraktContour om het Instituut Verantwoord Medicijngebruik in te schakelen. “De inspectie vroeg ons om een verbeterplan en daarin hebben we een audit door het IVM opgenomen. Onze bestuurssecretaris kende de expertise van het IVM op dit gebied en wij gebruikten hun e-learningcursussen voor onze medicatienascholing”, licht Monique Schut toe. Zij is van huis uit HBO-verpleegkundige en is nu adviseur Verpleegkundige zorg bij de zorginstelling voor hersenletsel. InteraktContour heeft tientallen woonlocaties, dagbestedings- en behandelcentra in het midden en oosten van het land.

Prettig en professioneel

“Een audit is natuurlijk altijd spannend, maar de manier waarop Rob Essink en later Joke Lerk van het IVM feedback gaven, was gewoon heel prettig. Ze keken mee op een coachende manier zonder te oordelen. Ik merkte gewoon dat de collega’s het vertrouwden.” Naast prettig vond Schut de advisering ook professioneel: “De verslaglegging was uitstekend en heel vlot en was een fijne basis om op verder te bouwen. We konden altijd bij ze terecht, ook als dezelfde vragen soms terugkwamen. In twee woorden: laagdrempelig en ondersteunend.”

Beter

De resultaten van de eerste audit heeft InteraktContour gebruikt om verbeteringen door te voeren. Na een half jaar werd de audit herhaald en scoorde de locatie aanzienlijk beter. Als gevolg hiervan nodigde de zorginstelling het IVM uit ook andere locaties te bezoeken om een beter beeld te krijgen op de risico’s en verbeterpunten in het medicatieproces. Inmiddels zijn twaalf locaties onder de loep genomen.

Verhoudingen

Verpleegkundig adviseur Schut is tevreden over de resultaten en heeft ook een advies aan andere zorginstellingen: “Blijf op elk niveau kritisch op je eigen proces en het aandeel dat je daar zelf in hebt. Bij ons werd veel werk gedaan waarvoor de verantwoordelijkheid eigenlijk bij anderen ligt, zoals bij de apotheek of bij de zorgvrager/cliënt zelf. Dat is eigenlijk niet verstandig, de verantwoordelijkheden liggen daar niet voor niets en dan blijven de verhoudingen ook duidelijk.”

Contact

Laatst gewijzigd op 7 januari 2020

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.